BIJZONDER CONCERT OP INTERNATIONALE VROUWENDAG 8 MAART 2025

Op zaterdag 8 maart jl. voerde het Woerdens Kamerkoor ter gelegenheid van Internationale Vrouwendag werken uit van een aantal begaafde vrouwelijke componisten. In een matinee in de gastvrije Opstandingskerk haalde het koor weer een hoog niveau. Wim Voogd verzorgde de begeleiding op orgel en piano en het geheel stond onder leiding van dirigent Geerten van de Wetering.

 

De a capella stukken werden, afhankelijk van de inhoud, ingetogen of juist uitbundig gezongen met veel aandacht voor dictie en dynamiek. Zo werd het ‘Ave Generosa’ van Hildegard von Bingen in de originele compositie gezongen én in de meer expressieve toonzetting van Ola Gjeilo. De prachtig ‘Mis’ van Marjo Tal (1915-2006) werd door veel aanwezigen zeer gewaardeerd. Dat gold eveneens voor de uitvoering door Wim Voogd van de door Marjo Tal gecomponeerde ‘Miniaturen voor piano’. Het concert werd afgesloten met ‘Three Madrigals’, drie levendige liederen van Emma Lou Diemer.

 

Dit was het laatste concert van het koor onder leiding van Geerten van de Wetering. Na de uitstekende samenwerking van zeven jaar en veel mooie concerten nemen dirigent en koor afscheid van elkaar. Geerten van de Wetering gaat nieuwe paden bewandelen.

 

Op Monumentendag, 13 september 2025, is het koor te beluisteren in de Petrus- en de Lutherse Kerk.

Najaarsconcert 2024 Requiem voor de Vrede

Op vrijdag 25 oktober 2024 gaf het Woerdens Kamerkoor, onder leiding van zijn gedreven dirigent Geerten van de Wetering, een prachtig concert voor bijna 150 toeschouwers in de Bonaventurakerk met als thema Requiem voor de Vrede. Het spits werd  afgebeten door koor en cello met Da Pacem, een compositie van Arvo Pärt uit 2004 die hij schreef voor een vredesconcert na de dramatische treinbombardementen in Madrid. Met Iddo van der Giessen op orgel volgde Dona Nobis Pacem van Peteris Vasks. Soliste Florien de la Fosse vertolkte een oorstrelend Da Pacem, een recent werk van  Daan Manneke. Met een ingetogen vertolking van Peace I leave with you van  Knut Nysted werd het programma voor de pauze afgerond. Daarna volgde het Requiem van John Rutter dat hij componeerde na het overlijden van zijn vader. Het koor werd begeleid door orgel en een goed ingespeeld vijfkoppig ensemble (cello, fluit, harp, hobo, klokkenspel en pauken). Voor koor en publiek was dit Requiem in alle opzichten adembenemend. Door te kiezen voor moderne composities toont het Woerdens Kamerkoor één van haar vele muzikale gezichten. Vier van de vijf componisten zijn nog in leven en actief. Op 1 november volgde een reprise in de Grote of St. Michaëls Kerk te Oudewater. Het volgende concert is gepland op 8 maart 2025 (Internationale Vrouwendag) in de Opstandingskerk en staat in het teken van vrouwelijke componisten.


Passieconcert 17 maart 2024, 16.00 uur, Lutherse kerk Woerden

 

Passieconcert 17 maart 2024 door het Woerdens Kamerkoor in de Lutherse kerk uitverkocht.

 

Op zondagmiddag 17 maart beleefde het Woerdens Kamerkoor een primeur. Voor het eerst in haar 37 jarig bestaan was het concert uitverkocht! Niet alleen kwantitatief was het concert succesvol, maar zeker ook kwalitatief. Onder andere werden het Stabat Mater en het Abendlied van Joseph Rheinberger gebracht in de klassieke podiumopstelling. Verrassend en ontroerend waren de vertolking van Miserere Mei ( Henry Purcell ) en zeker ook Immortal Bach ( Knut Nystedt) die al lopend door de sfeervolle kerk werden gezongen. Elk lied werd afgewisseld door een gedicht , stemmig voorgedragen door Geurt Roffel. De strekking van de gedichten paste goed in de sfeer van passie muziek en de huidige conflicten op het wereldtoneel: lijden en troost. Jeroen de Haan op orgel begeleidde het koor professioneel. Geerten van de Wetering was als dirigent als vanouds: inspirerend , deskundig en vernieuwend.

 


Concert 24 november 2023 "Johann Sebastian Bach en zijn wortels"

In de gastvrije Petruskerk trad het Woerdens Kamerkoor op vrijdag 24 november 2023 in de sporen van de Bach familie. Met als thema: "Bach en zijn wortels" werden diverse liederen van leden van de Bach-clan vertolkt in samenwerking met de verbluffende sopraan Nanette Mans. Wat een talent! De lang niet eenvoudige stukken met snelle coloraturen werden door het koor op prijzenswaardige wijze uitgevoerd. Een aparte plaats was ingeruimd voor Dietrich Buxtehude, de Deens-Duitse organist en componist uit de Barok, die door Johann Sebastian Bach zeer bewonderd werd en als zijn inspirator diende. Van hem werd de cantate Der Herr ist mit mir uitgevoerd. Het geheel werd muzikaal uitstekend ondersteund door Willeke Smits op orgel en een samengesteld ensemble ( twee violen, fagot cello en contrabas). Het is bijzonder dat dit koor er steeds opnieuw in slaagt een uitstekend en oorstrelend resultaat te behalen. Op 17 maart 2024 kan het publiek weer genieten van een Passieconcert in de Lutherse Kerk Woerden.


Voorjaarsconcert 13 mei 2023 'Primavera en Espagňol'

Het Woerdens Kamerkoor laat de lente bloeien.

Op zaterdag 13 mei trad het Woerdens Kamerkoor met haar concert Primavera en Espagnol, uitgevoerd in de Opstandingskerk, buiten de paden van zijn gebruikelijke repertoire. Na het jubileumconcert in november 2022 met onder andere het Requiem van Mozart, dat stond als een huis, is een nieuwe uitdaging gezocht in het ten gehore brengen van Spaanstalige liederen in lentesfeer. In het openingslied ging men zich te buiten aan spijs en drank, als voorbereiding op de vasten (Oy comamos y bebamos). De liefde en de natuur  werden  bezongen in Dindirindin ( nachtegaal) , Tres canciones de amor , Esta tierra en Volar. Er werd geflirt in Cucu en El Vito. Met Cuatro baladas amarillas van Bob Chilcott vervulden de dames een prominente rol in  het geheel. Non pare no te nas, een kinderliedje, was een vrolijke uitbijter. In het slotnummer Al pano fino werd de onvolmaaktheid met een knipoog verbeeld (een vlek in een mooi kleed in de etalage van een winkel).

Onder bezielende en kundige leiding van dirigent Geerten van de Wetering haalde het Woerdens Kamerkoor, mede gezien de reacties van het publiek, wederom zijn gebruikelijke hoge niveau. Glenn de Roo op gitaar en Lia Loijenga op piano hebben met hun prachtige spel daaraan een wezenlijke bijdrage geleverd.

 


REQUIEM van Mozart doorslaand succes.

Het Woerdens Kamerkoor heeft op 19 november jl. in een volle Petruskerk zijn 35-jarig jubileum opgeluisterd met een prachtige vertolking van het REQUIEM van Wolfgang Amadeus Mozart. 

 

Mozart schreef zijn Requiem (1791) in het aangezicht van de dood. Hij voelde dat het zijn laatste werk zou worden. Als een bezetene schreef hij aan zijn zwanenzang. De laatste koortsige dagen van zijn leven werd hij daarin bijgestaan door zijn leerling en vriend Franz Xaver Süssmayr, die het werk na zijn dood (5 december 1791) heeft voltooid. Het resulteerde in een ontzagwekkend muziekwerk waarin zowel de duisternis van de dood als het licht van het leven op fenomenale wijze worden uitgedrukt.

 

Het koor verkeerde die zaterdag in topvorm. Met een gloedvolle interpretatie van onder andere Jauchzet dem Herren van Schütz en het gevoelige Abendlied van Rheinberger warmde het koor zich voor de pauze op voor het hoofdwerk van de avond. Het begeleidende barokorkest Accademia Amsterdam gaf alvast een proeve van haar kunnen in de Kerksonate in C (KV339) van Mozart. Het orkest speelt op instrumenten uit de tijd van de barok hetgeen de authenticiteit van de muziek ten goede komt

 

Na de pauze brak de hel los. Dirigent Geerten van de Wetering zweepte het koor, in de sfeer van dit onaardse werk, op tot een intensiteit die je zelden aantreft bij een amateurkoor. Daarvoor verdienen koor en dirigent een groot compliment. Het geruststellende, maar tegelijkertijd dreigende Requiem werd gevolgd door de donderende inzet van het Dies Irae (dag van toorn). Dit zorgde voor een bijna voelbare aanwezigheid bij het laatste oordeel. Het verlangen en de ootmoed in het Lacrimosa wist het koor in bevlogen, meanderende frasen gepassioneerd te verbeelden. Dit kwam mede door het orkest dat zich vlekkeloos voegde naar dirigent en koor.

 

Lyrische sopraan Martha Bosch, volle alt Eske Tibben, heldere tenor Falco van Loon en diepe bas Patrick Pranger waren de solisten. Ze brachten ieder afzonderlijk emoties teweeg bij het publiek, maar in het Recordare mengden de stemmen zich op wonderbaarlijke wijze in een hoopvolle en troostrijke smeekbede. De schoonheid van Mozarts muziek werd door deze jonge solisten volop recht gedaan.

 

De weg naar het licht, het afsluitende Lux Aeterna, vormde de apotheose van deze schitterende avond.

 


Voorjaarsconcert 15 mei 2022

Na een (te) lange periode van stilte opende het Woerdens Kamer op zondag 15 mei om 15.30 uur zijn nieuwe concertreeks met een zonnig en bloemrijk voorjaarsconcert in de Opstandingskerk te Woerden. Ter gelegenheid van het 35-jarig bestaan van het koor zongen we een selectie van madrigalen (wereldse liederen) vanaf de renaissance en barok tot in de moderne tijd. Madrigalen vormen de tegenhanger van de religieuze klassieke muziek en kenmerken zich zowel in tekst als muziek door thema’s uit het dagelijkse leven zoals de natuur, liefde, vreugde en verdriet. We zongen liederen van onder andere Engelse, Nederlandse, Italiaanse en Franse componisten. Het concert werd afgesloten met het lied Ich bete an die Macht der Liebe van de Oekraïense componist Dimitri Bortnjanski (1752-1826).

 


Najaarsconcert 2019, Requiem van Maurice Duruflé

 

Je hoort jezelf niet op de schouder te slaan als je iets goed heb gedaan. Dat moeten anderen doen (dat is gelukkig ook gebeurd), maar in dit uitzonderlijke geval wil ik daar vanaf wijken. Afgelopen weekend heeft het Woerdens Kamerkoor twee prachtige uitvoeringen gegeven van het Requiem van Maurice Duruflé. Op vrijdagavond 11 oktober in de Bonaventurakerk in Woerden en op zondagmiddag 13 oktober in De Krijtbergkerk in Amsterdam. Dit Requiem is wonderschoon, maar het vraagt veel van de uitvoerenden. Koor en orgel moeten perfect op elkaar aansluiten, de vele afzonderlijke partij-inzetten moeten precies zijn en de ongekende dynamiek in het werk vereist grote stembeheersing van de zangers. Opperste concentratie was dus geboden en die was er. Dirigent, Geerten van de Wetering leidde koor en orgel met strakke hand door het stuk. Organist Geerten Liefting leverde een topprestatie door de zeer complexe orgelpartij feilloos en met gevoel uit te voeren. Met Roeland Gerritsen en Elisa de Toffol hadden we ons geen betere solisten kunnen wensen. Hun warme stemmen ontroerden het gehoor zichtbaar. Het koor tenslotte verdient grote complimenten voor een foutloze uitvoering van dit niet eenvoudige Requiem. Iedereen was volledig gefocust, de partijen toonden lef bij de afzonderlijke inzetten en de klankkleur van het koor was als een mooie rode Bourgogne met volle tonen en fijne accenten. Een geweldig zangweekend kortom. We danken de Stichting Bonaventuraconcerten en de Krijtbergkerk voor het mede mogelijk maken van beide concerten. Toon Janssen Voorzitter Woerdens Kamerkoor


FLY ME TO THE MOON! Voorjaarsconcert 2019 Woerdens Kamerkoor

 

Op 20 juli 2019 was het vijftig jaar geleden dat Neil Armstrong met de woorden: ‘One small step for man, one giant step for mankind.’ als eerste mens voet op de maan zette. Een van die iconische gebeurtenissen uit de twintigste eeuw waarvan iedereen zich nog weet te herinneren waar hij toen was. Ik zat toen voor de tent met een vriend aan de Bodensee naar de nachtelijke hemel te turen. In gedachten zagen we Armstrong de Amerikaanse vlag in de maanaarde planten.

 

Voor het Woerdens Kamerkoor was dit aanleiding om ons Voorjaarsconcert te wijden aan Amerikaanse componisten en deze bijzondere gebeurtenis nog eens in herinnering te roepen. We zongen werk van Aaron Copland, Morton Lauridsen en Bart Howard nestoren van de Amerikaanse (populaire) muziek. Daniel Elder en Ola Gjeilo behoren tot de jongere generatie componisten. Gjeilo, wonend in de VS, maar van oorsprong Noor, is van allen de meest klassieke componist. We zongen van hem Northern Lights, een compositie geïnspireerd op het Noorderlicht. Verder brachten we onder andere het prachtige, verstilde Ballade to the Moon van Daniel Elder en het meanderende, bewogen Sure on this shining night van Morton Lauridsen ten gehore. We beloven u een gevarieerd en gedenkwaardig concert.


Najaarsconcert 2018, Gedachtenisconcert

Het Woerdens Kamerkoor heeft twee keer een Gedachtenisconcert uitgevoerd. De eerste op zaterdag 3 november in de Lutherse Kerk te Woerden en de tweede op zondag 4 november in De Ark te Reeuwijk. Beide concerten werden goed bezocht.

De uitgevoerde werken van onder andere Purcell, Croft, Schütz bleken goed aan te sluiten bij de verwachtingen van de toehoorders. De muziek vormde een sfeervolle omlijsting bij de herdenking van overleden dierbaren. In Woerden werd het koor begeleid door het blazersensemble Castello Consort en organist Jeroen de Haan. In Reeuwijk nam Jeroen de Haan op kistorgel ook de blazerpartijen voor zijn rekening. Hij deed dat op bewonderenswaardige wijze. De prachtige klanken van de instrumenten vloeiden harmonieus ineen met de koorzang en vormden samen een weldadig geheel.

Na afloop werden koor en instrumentalisten beloond met gul applaus en welgemeende complimenten.


Voorjaarsconcert 2018

Geerten van de Wetering, onze nieuwe dirigent, presenteerde zich op 2 juni 2018 in de Lutherse kerk aan het Woerdense publiek. Geerten had gekozen voor een programma van Engelse madrigalen met een uitstapje naar de laat negentiende eeuwse Franse romantiek. Er werden liederen gezongen van Edward Elgar, Gerald Finzi, John Wilbye en Camille Saint-Saëns.

Het programma straalde lichtheid uit en gaf de luisteraar een zomergevoel passend bij het jaargetijde,  om zich even te onttrekken aan de zaterdagmiddagdrukte van de Voorstraat en gedurende driekwartier de weldaad van deze prachtige liederen te ervaren. Het publiek kon bij een hapje en een drankje nader kennismaken met Geerten.


Najaarsconcert 2017, Weinachtsoratorium vna J.S. Bach

Op zaterdag 16 december heeft het Woerdens Kamerkoor het jaar 2017 in een goed gevulde Petruskerk succesvol afgesloten met het Weihnachtsoratorium van J.S. Bach.

 

Het was een prachtige uitvoering, mede dankzij het begeleidend barokorkest Accademia Amsterdam en uitstekende solisten. Het Woerdens Kamerkoor liet zich uiteraard ook van zijn beste kant zien en gaf daarmee extra glans aan het afscheid van zijn dirigent Willem Blonk. Dertien jaar lang heeft Willem ons koor met passie geleid en onze prestaties naar een hoger niveau getild.

 

Uit de reacties van het publiek was te merken dat we dat afgelopen zaterdag ook hebben kunnen laten zien. We gaan daarom met een goed gevoel de Kerstperiode in. Met een nog te benoemen dirigent gaan we in 2018 een nieuw muzikaal avontuur tegemoet met naar wij verwachten weer veel mooie concerten. We hopen ons trouwe publiek aan ons te kunnen blijven binden met de uitvoering van grote werken uit de Barok en de Renaissance, maar het ook te kunnen verrassen met nieuw uitdagend repertoire.

 

Het Woerdens Kamerkoor wenst iedereen een mooie Kerst en een voorspoedig 2018 toe.

Toon Janssen, Voorzitter WKK